Sat på hovedet

Jeg fik lavet alt for mange peberplanter i foråret ’11, og havde ingen steder at plante dem ud, så jeg forestillede mig at jeg kunne lade dem vokse ud af bunden på en pendel. Jeg havde hørt at pebre vokser fint på den måde, men at frugterne knækker af inden de er modne, men Buddha har jo sagt at man skal erfare selv, så… Toppen af planten blev trukket igennem et kaffefilter der var skåret et kryds i, og dernæst igennem hullet i bunden af potten. Jord ovenpå, en tår vand og, for at udnytte pladsen og dække jordoverfladen, rucola sået øverst. Planterne ved godt hvad der er op og ned, så de søgte rundt om pendlen for at komme opad, men tyngdekraften vandt efterhånden så de kom til at hænge. Væksten var fin, men ud på sommeren kunne jeg bekræfte at ja, frugterne knækker af. 😦 Til gengæld var rucolaen fin. I år skal der tomater i pendlerne, de har ry for bedre at kunne holde til metoden. En oplagt mulighed for at udnytte pladsen i højden f. eks. på altaner.

Leave a Reply

