Terrasser à la hügelbeet

Man har en skråning. Man vil gerne have en terrasse så vand og næring ikke løber af og man bedre selv kan stå fast. Man har en stor mængde træ fra tidligere års beskæringer og en enorm kompostbunke. Man bygger terrasse à la hügelbeet. 🙂

Hügelbeet bettyder høj-bed, altså et bed formet som en høj – og opbygget af træ, som er under nedbrydning, med kompost ovenpå og et lag jord øverst. Så’n kort fortalt. Veddet fungerer som svamp medens det nedbrydes inden i bedet, så det holder på vand og derved formindsker udtørring. Samtidig genererer nedbrydningen varme, så dyrkningssæsonen i bedet er længere end ellers. Og så frigøres næringsstoffer efterhånden som materialet nedbrydes, så bedet er gødet for flere år, uden at man derved risikerer udvaskning. Sepp Holzer beskriver her opbygningen og ideen bag hügelkultur.

På den skråning jeg for nylig har ryddet for brombær er jeg begyndt at opbygge et hügelbeet, som samtidig kan udligne faldet i terrænet, så jeg får et plant bed. I et skur fandt jeg en stak stumper af gamle vandrør, som jeg har banket i jorden for at holde på bedets høje kant indtil det kan selv, og bag ved dem fylder jeg op med de største træstammer nederst og mindre og mindre grene efterhånden som det bliver bygget op. Blade ind imellem grenene, så kompost og øverst et lag jord. Sepp Holzer advarer godt nok mod at man laver bedene plane, da de kan falde sammen, samle vand i bunden og blive anaerobe. I det her tilfælde tror jeg ikke der er fare for det, dels bliver bedet ikke så højt og dels er det jo bygget på en skråning, så der må ske en afstrøming hvis der bliver for vådt i bedet.

Arbejdet har ligget stille i den hårde frost vi har haft de seneste par uger, alt er frosset fast til jorden, men så har der til gengæld været eksra meget  tid til at nyde synene i haven.

Leave a Reply

